In deze bundel worden, tegen de achtergrond van de geschiedenis, menselijke verhalen tot leven gebracht. Het zijn verhalen vol wanhoop en angst, maar ook vol dromen en liefde. Van Xanthippe die vreest voor de dood van haar man Socrates tot Sibelius die met zijn muziek wegdroomt naar magische wouden. En van een vrouw die wanhopig om een heksenproces vraagt tot een kunstschilder die niets liever wil dan erkenning.
De verhalen in deze bundel zijn gebaseerd op historische feiten, maar altijd verweven met een vleugje fictie.
Recensies
“De combinatie van feiten en verhalen is onweerstaanbaar en zorgt ervoor dat ook deze achtste verzamelbundel weer de moeite waard is.”
– Connie Flipse
“De bundel biedt een mooie reis door de tijd. De verhalen zijn niet alleen interessant, maar ook verrassend.”
– Habon Abdulahi
“De bundel is een aanrader voor iedereen die wil genieten van goede verhalen.”
– Mieke Schepens
“De verhalen zijn niet alleen authentiek, maar ook indringend.”
– Sarah
Voorwoord
In deze achtste verzamelbundel van Historische Verhalen hebben de auteurs weer prachtige verhalen opgetekend door feit en fictie met elkaar te verweven. Want juist door wat inlevingsvermogen is het mogelijk om de feiten uit de geschiedenisboekjes te veranderen in verhalen over mensen met dromen en verlangens.
Zo begint de bundel met een verhaal over een van de beruchtste kloosterplunderingen door de Vikingen. We kruipen als lezer in de huid van een kroniekschrijver die wel erg naarstig op zoek is naar sappige details. De kroniekschrijver heeft werkelijk bestaan, maar of hij ook zo graag wilde schrijven over de plundering? Dat vertellen de feiten ons niet. Maar door een vleugje fantasie toe te voegen ontstaat een personage met diepgang, dromen en angsten.
Een ander verhaal gaat over een vrouw die een rechterlijk proces eist om zichzelf vrij te laten pleiten van hekserij. Dat klinkt als waanzin gezien het verloop van dergelijke processen waarbij martelingen, waterproeven en de brandstapel standaard praktijken waren. Maar toch is dit een waargebeurd verhaal. Wat dreef deze vrouw om een proces te eisen? Was ze heel dapper of wanhopig? Gekrenkt of boos? Was ze onwetend of niet meer zo scherp van geest? Door het inlevingsvermogen van de auteur ontstaat er een beeld van de vrouw, krijgt ze persoonlijkheid, een motivatie – en dat laat het verhaal echt tot leven komen.
Hetzelfde geldt voor het slotverhaal van deze bundel, dat gaat over Xanthippe, de vrouw van Socrates. In de geschiedenisboeken valt er weinig over haar te lezen, en hetgeen dat opgeschreven staat is eigenlijk vooral negatief. Maar is dat eigenlijk wel terecht? Socrates zelf was een filosoof die het bloed onder ieders nagel vandaan kon halen. Hoe zou dat geweest zijn voor zijn vrouw? Was zij wel de feeks die de geschiedenisboeken ons doen geloven? Als we ons inleven in hoe het zou zijn om door het leven te gaan als de vrouw van Socrates, in een tijd waarin vrouwen ondergeschikt waren aan de man, dan komen we misschien wel dichter bij de historische werkelijkheid dan wanneer we ons laten beperken tot die paar zinnen die over haar geschreven zijn in historische bronnen.
Verder lezen we in deze bundel vertellingen over een Zeeuws gezin tijdens de Watersnoodramp, over een Finse componist die losgeslagen lijkt van de werkelijkheid en over een vrouw die meevecht in de Ierse Paasopstand tegen de Britten.
Daarna mogen we meekijken met een van de grootste kunstvervalsers uit de moderne geschiedenis, om vervolgens te belanden in een vrouwengevangenis in Indonesië en een ogenblik later in een bont gezelschap naar Utrecht te reizen om een wonder te aanschouwen.
Kortom, een prachtig diverse bundel die de geschiedenis weer tot leven laat komen.
Veel leesplezier,
Rik van der Vlugt
Uitgever bij Historische Verhalen